En zo schreven we bijna zelf geschiedenis... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rick en Dick Boer en Wilting - WaarBenJij.nu En zo schreven we bijna zelf geschiedenis... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rick en Dick Boer en Wilting - WaarBenJij.nu

En zo schreven we bijna zelf geschiedenis...

Door: Rick en Dick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Dick

04 November 2014 | Spanje, Burgos

Amsterdam - Sainte Mer Eglise - Burgos

Inmiddels zitten de eerste drie dagen er op. En we schieten al aardig op. Zaterdag na het vertrek vanuit Amsterdam, zijn we bij Hazeldonk de grens overgegaan. Daar stonden de laatste familieleden en vrienden om ons nog even uit te zwaaien. Op naar Frankrijk, Sainte Mer Eglise. Op naar de parachute aan de kerk. Een gedenkteken voor de parachutisten in de oorlog en vooral voor de man die dus met zijn parachute aan de kerktoren bleef hangen.
Rond 21.00 uur daar aangekomen, eerst even wat foto’s maken van de parachutisten voordat het donker wordt. Daarna was het tijd om een hotel op te zoeken voor een eerste overnachting. De volgende ochtend zijn we naar het indrukwekkende Omahabeach geweest. Nog weer even een klein stukje geschiedenis… dit is een van de landingszones voor de invasie van Normandie op 6 juni 1944. Hier werden de Amerikanen opgewacht door de Duitsers, die hun verdediging goed hadden voorbereid. Achter de duinen bevindt zich nog een grote begraafplaats met alle gesneuvelde soldaten van die tijd. Erg indrukwekkend om daar rond te lopen. Nog FF een bak koffie in de voormalige vissershut waar de Duitsers zendapparatuur hadden staan. Wat voor hen in het begin nog op een vakantie-oord leek, beetje voetballen, het briefpapier van Hitler werd volop gebruikt om een brief te schrijven naar vrouw en kinderen, veranderde uiteindelijk in een drama.
Hup de auto in, kilometers maken. Onderweg foto’s makend van de landschappen, komen we zondagavond om 22.30 aan in het hotel in Burgos, Spanje. We denken nog ff morgenochtend naar de kathedraal te gaan in Burgos, maar als we maandag om 8.00 uur opstaan, beseffen we dat we kilometers moeten maken. En plukken als alternatief maar een plaatje van het internet van de kathedraal, hebben we het toch gezien. Nog 1200 kilometer te gaan voor de boot. Inmiddels stijgt de temperatuur en zie je het landschap veranderen. Van mais en wilgen naar een aardekleur, terracottabruin en olijfbomen. Net boven Malaga komen we in de problemen. Ik geef de pen aan Rick en ga nog ff bijkomen…

Van een bliksembezoek aan OmahaBeach naar ernstige problemen, dus… In het kort.. Dick reed bijna twee tollenaars dood en een roadblock… De remmen deden het niet meer. In onze herinnering natuurlijk wel wat aangedikt, maar toch… Vol gas door de slagboom of rechts uitwijken. We kozen voor rechts uitwijken. Maar erger nog: Ons Spaans bleek nog slechter dan de staat van onze remmen. Terwijl wij op de wegenwacht dachten te wachten, bleek een van de overlevenden deze helemaal niet besteld te hebben. :-D. In ieder geval.. dinsdag wordt de auto gerepareerd met een remleiding van… een FIAT 127… dat belooft wat.

Maandag, 3 november.

• 04 November 2014 - 08:34

Wim Hol:

Een paar dagen onderweg en nu al een Avontuur van formaat, dat vraagt om meer.........be carfullll

• 04 November 2014 - 10:19

Thea.:

Jeetje wat een geschiedenis enne een avontuur die gelukkig goed afloopt. Gekkerds. Nou voorzichtig en een Fiat...... tja. Als het maar werkt. ;) succes mannen

• 04 November 2014 - 17:02

@:

Dick, weet je zeker dat het een slagboom was, en geen wandelende tak?

Jongens, hou het hoofd cool en geniet er maar van.

• 04 November 2014 - 20:38

Kees Folkertsma:

He R & D. Indrukwekkend Normandie. We hebben het met eigen ogen gezien. Dat vergeet je niet meer. Blij om te horen dat de vaart erin zat, jammer van de pech, maar beter nu dan aan de overkant. Succes en groeten uit Akkrum.

• 04 November 2014 - 20:56

Robin Pouw:

Go dick!!

• 04 November 2014 - 22:38

Eveline:

En nu dat water over. Wil wel zeker weten dat we hier thuis 3 weken RUST hebben. HaHa.
    Succes mannen.
    Xxxxxx van de achtergebleven gezinsleden Boer.

• 05 November 2014 - 07:47

Jetty:

Auto weer gefixt! Nu op naar de rest... Go go go mannen! XXX, Jetty

• 09 November 2014 - 12:15

Hans En Hennie:

Met veel belangstelling lezen wij de reisverslagen. Wat een problemen moeten jullie daarbij overwinnen.
    Daarbij hebben jullie wel veel doorzettingsvermogen nodig. Geweldig dat jullie nog steeds in de race zijn!
    Wij zijn een paar jaar geleden ook in Sainte-Mere-Eglise geweest: indrukwekkend. Vanwege hun verjaardagen waren we gisteren bij Bertus en Ria. Bertus is erg geïnteresseerd en volgt het nu.
    Veel succes in het verdere verloop naar Dakar, en vooral zonder tegenslagen (en wees voorzichtig!)